Feedback-ul este considerat „micul dejun” al campionilor și pe bună dreptate. Este cel mai important aspect, de care ar trebui să ții cont și de la care ar trebui să pornești, mai ales când îți dorești să faci o reconversie într-un domeniu care poate îți este nou, precum IT-ul.
Dacă alegi o carieră în testare software, modul în care vei progresa depinde de mai mulți factori, precum proiectul la care lucrezi, membrii din echipă și mai ales de abilitățile tehnice pe care le ai, cum ar fi cunoștințele diferitelor tipuri de instrumente de testare, tehnologii, framework-uri.
Pe lângă abilitățile tehnice, abilitățile tale soft joacă, de asemenea, un rol semnificativ în dezvoltarea carierei tale. Comunicarea, asumarea responsabilității și deschiderea către a cere și a primi feedback te pot ajuta să excelezi în cariera ta. Pentru a te dezvolta, este important să construiești relații bune cu echipa ta și să fii deschis la propunerile de îmbunătățire oferite de colegi, la schimbul de cunoștințe și experiență. Și la rândul tău să fii proactiv în a cere evaluări periodice.
Însă, de multe ori, emoțiile și ego-ul te pot face reticent în a cere feedback. Dar urmând câțiva pași te vei simți mai pregătit să întrebi despre munca ta. Iată cum ar trebui să-l ceri, astfel încât să obții insight-uri valoroase din partea celor mai experimentați oameni din echipă.
Definește ce vrei să obții când ceri feedback
De cele mai multe ori, scopul tău va fi să obții o imagine exactă a ceea ce faci bine și unde poți face îmbunătățiri. Știi că feedbackul este valoros atunci când, de exemplu, ai o perspectivă asupra unei greșeli pe care tu probabil că nu ai observat-o sau, în urma acestuia, să pleci cu o serie de concluzii pe care le poți implementa.
Feedback-ul te ajută să crești în rolul tău. Să-ți dezvolți punctele forte și să creezi un plan pentru a face lucrurile mai bine.
Dacă îți dai seama că scopul tău, atunci când ceri feedback, este validarea sau îl soliciți din impuls, este poate momentul să reconsideri abordarea. Ia în calcul, în mod realist, plusurile pe care acesta le poate aduce în cariera ta, chiar dacă nu îți este foarte confortabil.
Deprinde abilitatea de a cere feedback încă din timpul cursurilor
Dacă îți dorești să-ți dezvolți abilitățile în domeniul IT și să te obișnuiești cu feedback-ul trainerilor, dar și colegilor care au aceeași pasiune ca tine, poți apela la Proiectul Cursuri de IT by eJobs, cofinanțat din Fondul Social European, parte a programului Operațional Capital Uman 2014-2020.
Proiectul Cursuri IT by eJobs are mai multe etape (cursurile propriu-zise, coaching, consiliere). În cadrul acestuia, ai ocazia să îmbini partea teoretică cu partea practică, să pui trainerului întrebări în timp real și să-i ceri feedback pentru a ști la ce nivel te afli și ce ar trebui să mai îmbunătățești. De asemenea, poți cere feedback colegilor și să faci schimb de experiență cu ei, pentru a deprinde noi abilități. După finalizarea cursurilor, echipa de consiliere în carieră din cadrul proiectului îți va oferi suportul necesar pentru a-ți găsi job.
Iată care sunt condițiile pentru înscriere la cursurile IT by eJobs:
- ai domiciliul sau reședința în orice județ din România (cu excepția județului Ilfov și Municipiului București
- ai o vârstă cuprinsă între 25 și 65 de ani
- ești angajat, cu contract de muncă, PFA sau ÎI
- ai absolvit cel puțin 8 clase
- dispui de acces la internet (viteză minimă de 10 Mb/s) – cursurile au loc doar online
- ai în posesie un computer (laptop sau PC) cu webcam (integrat sau separat) pentru a – – permite accesul la curs/examen
- ai în posesie difuzor/căști și microfon pentru a participa la discuții
- ești un bun vorbitor de limba engleză (mediu/avansat) deții competențe digitale de bază
Cursurile gratuite în IT sunt disponibile prin:
PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMAN 2014-2020
Axa Prioritară 6 – Educație și competențe ID
proiect: POCU/726/6/12/135988
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Alege persoanele potrivite pentru a le cere feedback
Atunci când decizi la cine să apelezi pentru sfat, este util să te îndrepți spre persoane în care poți avea încredere și au o perspectivă relevantă.
Alege persoanele cu care interacționezi cel mai mult. Gândește-te la colegii, la liderii a căror muncă o respecți și care simți că sunt avizați să-ți ofere feedback pe subiectul tău de interes.
De exemplu, un manager de recrutare ar putea să-ți ofere feedback relevant la interviu sau să discute despre experiența ta de candidat. Cu toate acestea, probabil că nu va putea să-ți ofere informații despre abilitățile tale în IT. Dacă lucrezi în testare software, cel mai potrivit este să ceri feedback de la liderul echipei, de la developeri și de la clienți.
Adaptează întrebările în funcție de persoană
Pentru a obține feedback-ul potrivit, ai nevoie de întrebările potrivite. Gândește-te dacă există zone în care simți că nu te descurci prea bine sau în care ai tendința de a te supraevalua, deși primești semnale din partea echipei, că ar trebui să faci îmbunătățiri.
Folosește întrebările deschise pentru a afla exact unde să plusezi, cum să-ți gestionezi timpul, ce să înveți nou pentru a te califica pentru următorul proiect.
Întrebări pentru team leader:
- Care sunt modalitățile specifice prin care pot sprijini mai bine echipa?
- Care este părerea ta despre felul în care gestionez timpul?
- Ce părți ale stilului meu de lucru și comunicare te preocupă cel mai mult?
- Ce pași pot face pentru a mă pregăti pentru următorul proiect sau pentru următorul rol în companie?
Întrebări când ceri feedback de la colegi
Ei îți pot oferi sfaturi directe și poate ușor de tolera. Te pot mobiliza să faci schimbări în plan profesional care se vor reflecta și în plan social.
- Care sunt punctele mele forte? Dar punctele în care aș putea face îmbunătățiri?
- Pe o scară de la 1 la 10, cât de eficient mă găsești? De ce?
- În ce moduri îmi pot schimba sau îmbunătăți abilitățile de lucru cu tine și echipa?
- Ce sugestii ai pentru a mă ajuta să fiu cel mai bun în rolul meu?
Întrebările închise. Acestea permit oamenilor să-ți ofere un răspuns rapid și simplu. Poți folosi acest tip de întrebare pentru a confirma rapid o idee sau a valida o bănuială. De exemplu: „Am arătat îmbunătățiri la proiectul X?” Astfel primești o evaluare a activității tale și ponderezi răspunsurile.
Întrebări ulterioare. Acestea sunt întrebări mai specifice pentru o situație sau task. Nu pierde ocazia de a cere detalii sau de a înțelege perspectiva persoanei care oferă feedback, folosind o întrebare simplă, dar de efect: „Poți să-mi spui mai multe despre asta?”
Notează informațiile primite
Contează să asculți și să-ți notezi sfaturile, cu o minte deschisă și cu dorința de a le implementa. Amintește-ți că feedback-ul este o oportunitate de a înțelege modul în care ceilalți te percep și îți percep munca. Și îți va fi mai ușor să faci schimbări când ai toate informațiile organizate în scris.
Stabilește ce îmbunătățiri vei face
Gândește-te ce vei face cu feedback-ul după ce îl primești. Creează un plan pas cu pas care descrie modul în care îl vei implementa. Iată cum poți face acest lucru:
- Analizează feedback-ul pe care ți l-ai notat și modificările pe care le-ai putea face imediat.
- Gândește-te la schimbările care ar putea necesita mai mult timp și creează o strategie pas cu pas pentru a le pune în acțiune.
- Solicită o întâlnire cu persoana care ți-a oferit feedback-ul pentru a-ți evalua progresul. Astfel vei fi mai motivat să faci schimbări.
Cum ar trebui să abordezi feedback-ul
A primi feedback nu înseamnă doar a asculta sfaturi. Este importantă și abordarea ta când îl primești, mai ales că sunt și situații când acesta nu este pozitiv. Iată abordarea care te ajută să iei tot ce e mai bun din feedback-ul primit.
Adoptă o mentalitate pozitivă și deschisă
Feedback-ul se referă la percepția obiectivă sau subiectivă pe care o persoană o are despre tine și nu ar trebui săl iei personal, ci să încerci să înțelegi situația din perspectiva furnizorului. Să primești comentariile într-un mod pragmatic și nu emoțional.
Cel mai probabil îți face o evaluare cu intenție pozitivă, pentru a te ajuta să faci o schimbare în bine. A deveni defensiv atunci când un profesionist îți oferă sfaturi nu este o abordare care să te avantajeze. Și îți vei reduce șansele de a primi răspunsuri sincere în viitor.
Exprimă-ți emoțiile, dar arată și apreciere față de feedback
Este posibil să înveți ceva nou în timpul feedback-ului, de aceea l-ai cerut. Dar nu-ți fie teamă să-ți exprimi sentimentele și să pui întrebări clarificatoare. Dacă, în orice moment al conversației, nu te simți poate confortabil cu ceea ce afli, acordă-ți un moment să te distanțezi și să preiei controlul asupra emoțiilor tale. Dacă este necesar, fii sincer și spune: „Voi avea nevoie de mai mult timp pentru a-l procesa.”
Ai voie să ai reacțiile tale autentice, dar în același timp este important să fii recunoscător persoanei care își dedică timp și energie pentru a-ți oferi o evaluare. O abordare profesională și adecvată te va ajuta să primești feedback util și în viitor. Nimeni nu vrea să-și asume efortul și riscul de a oferi feedback sincer dacă receptorul este defensiv, disprețuitor sau excesiv de emoțional.
Privește evaluarea ca un start pentru a te dezvolta în carieră
Feedback-ul este un atu pozitiv care te va ajuta să-ți îmbunătățești abilitățile și să-ți atingi obiectivele. Și evaluările negative despre performanța fac parte din proces pentru că dezvăluie acele minusuri care te-ar putea împiedica să-ți atingi întregul potențial. În schimb, o mentalitate fixă te va împiedica să evoluezi.
Indiferent că ceri feedback sau sfaturi, o evaluare constructivă te ajută să mergi mai departe în carieră. Feedbackul valoros este specific, empatic și concentrat pe a te dezvolta într-o direcție bună. Tot ceea ce trebuie să faci este să fii deschis, chiar dacă nu este tocmai comod și să iei tot ce e mai bun pentru a-ți atinge obiectivul, acela de a te specializa în domeniul IT.
Ți-a plăcut articolul „Bazează-te pe feedback când vrei să începi o carieră în IT”? Citește și:
De ce e important să-ți dezvolți atenția la detalii, când îți dorești un job în IT
Pasiunea, skill-ul de care ai nevoie pentru un job în domeniul IT
Leave a Reply